Jeugdcompetitie spelen op TC IJburg

Informatie voor deelnemers en ouders

Laatste update: 26 januari 2023

Hier lees je alles over:

TC IJburg heeft een grote groep enthousiaste jeugdspelers, die allemaal graag competitie willen spelen. In totaal hebben we hebben we ieder half jaar tussen de 18-22 jeugdteams in alle leeftijden en speelniveaus. TC IJburg is daarmee een van de grootste jeugdverenigingen van Nederland en daar zijn wij trots op.

Indeling van de team teams

Het is elk half jaar voor ons weer een hele puzzel om iedereen in een passend team in te delen. De indeling van de competitie wordt gedaan door de trainers van de tennisschool. Zij kennen alle kinderen, zien ze wekelijks op de trainingen en volgen hun ontwikkeling op de voet.

De overwegingen om een kind in een team te plaatsen worden gemaakt op basis van wat het beste is voor de ontwikkeling van het kind zelf. We kijken daarbij naar diverse aspecten van het kind, zoals balvaardigheid, technische en motorische vaardigheden, coördinatie, maar ook naar de mentale ontwikkeling, hoe vaak ze op de baan staan en de instelling tijdens de training (hoe gaan ze om met tegenslag/verlies, etc.). Verder spelen zaken als lengte, snelheid, en fysieke leeftijd een rol om te bepalen in welke kleur het kind het beste tot zijn/haar recht komt. Een kind kan heel talentvol zijn, en toch vanwege lengte beter uit de voeten kunnen met een oranje bal op driekwart veld dan in groen op een hele baan.

Tenslotte proberen we ook zoveel mogelijk rekening te houden met vriendjes en vriendinnetjes, want ook dat is belangrijk. We proberen echter te voorkomen dat er reeds op hele jonge leeftijd al vaste teams en vaste koppels ontstaan, hoe meer speelmaatjes de kinderen hebben, hoe groter de kans dat ze lang plezier blijven houden in tennis.

Hier vind je de laatste teamindeling (let op: eerst inloggen via MijnClub)

Tenniskids kleuren voor de jongste jeugd

Vanuit de tennisschool hanteren wij het Tenniskids kleurenprogramma t/m 12 jaar van de KNLTB. Dit programma is volledig afgestemd op de leeftijd en mogelijkheden van een kind. Dit zie je terug in de vier verschillende fases, Blauw, Rood, Oranje en Groen, waaruit Tenniskids bestaat. Bij iedere kleur horen andere leeftijden, baangroottes en balsoorten, waardoor kinderen tennis snel leren spelen.

De kleuren komen overeen met de kleur bal waarmee gespeeld wordt in combinatie met de grootte van het veld. Zo kunnen alle kinderen binnen hun individuele mogelijkheden wedstrijden spelen tegen kinderen van hun eigen leeftijd.

Geboortejaren zoals hierboven gelden voor 2021

Vanaf 12 jaar kunnen kinderen doorstromen naar de junioren competitie (t/m 14 en t/m 17 jaar). Daarin wordt gespeeld op een heel veld met een gewone (gele) wedstrijdbal.

We merken soms dat ouders het belangrijk vinden dat hun kind sneller naar de volgende kleur gaat, mogelijk omdat het idee leeft dat het kind daardoor sneller vooruit zal gaan. Dit berust op een misverstand. Als een kind te snel overgaat naar een volgende kleur kan dat juist resulteren in een achteruitgang, doordat het niet meer mogelijk is om de bewegingen technisch goed uit te voeren (omdat de bal te hoog opkomt of omdat het kind het te grote veld nog niet goed kan belopen) en het kind leert daarmee technische fouten aan.

Kinderen die met de juiste bal op het juiste veld spelen, krijgen de kans om alle aspecten van het tennisspel te gebruiken en te ontwikkelen: baselinespel, oplopen en netspel, service, return, spelen tegen een netspeler, etc. Zo ontwikkelen ze een veelzijdig spel waar ze later veel plezier van zullen hebben.

We vragen dan ook jullie vertrouwen als ouders in de indeling die wij maken. Als je vragen hebt, laat het ons dan even weten.

Meer informatie over competitie spelen voor de jeugd
Meer informatie over het Tenniskids kleurenprogramma
Tenniskids Ouderfolder

Gedrag op de baan – rol van de ouder(s)

Bij TC IJburg vinden we sportief gedrag op de baan belangrijk. Hoe vanzelfsprekend dit ook klinkt, soms nemen de emoties de overhand en gaat het mis op de baan. Dan is het van belang dat we met elkaar afspreken hoe we hiermee willen omgaan.

Uitgangspunten

Voor de spelers:

• Toon respect voor alle betrokkenen op en rond de baan
  • Speel volgens de regels en zeg eerlijk of een bal in of uit is, vertrouw elkaar
  • Schelden, vloeken, discrimineren, rackets gooien horen niet thuis op de baan
  • Een compliment over een goeie bal van je tegenstander is heel normaal

En voor de ouders/begeleiders:

• Ouders, publiek en teamgenoten bemoeien zich niet met de wedstrijd
  • Aanmoedigen mag, maar doe dat gematigd en moedig alle spelers aan. Blijf sportief.
  • Leg niet te veel nadruk op winnen. Speelplezier is zeker zo belangrijk.
  • Loop weg indien nodig en bekijk de wedstrijd van een afstand
Waarschuwingssysteem bij onsportief gedrag

Gelukkig gedragen de meeste spelers zich sportief en zijn er over het algemeen weinig problemen op de baan. Het kan echter wel eens voorkomen dat een kind zijn emotie niet meer de baas is op de baan en dat kan zich uiten in schreeuwen, rackets gooien, negatieve houding, naar doen tegen de tegenstander, vals spelen etc.

Vanuit de tennisschool hanteren we dan een waarschuwingssysteem, om te voorkomen dat kinderen volledig ‘in het rood’ komen en het verder uit de hand loopt.

We werken bij dit systeem met de regels die ook op de ATP-tour gelden:

• Bij ongewenst gedrag volgt een eerste waarschuwing. Die kan gegeven worden door de teambegeleider of een ouder. Geef de waarschuwing op een rustige manier. Het gaat erom duidelijk te maken dat het gedrag niet kan en het kind de kans krijgt om zich te corrigeren.
  • Gaat het kind door met het ongewenste gedrag dan volgt er een tweede waarschuwing waarbij het kind nogmaals de kans krijgt om zichzelf te corrigeren en meer gewenst gedrag te laten zien.
  • Blijft het kind doorgaan met het ongewenste gedrag dan volgt er een derde ingreep, en dat betekent dat het kind van de baan wordt gehaald en dat het einde wedstrijd is.

Dit betekent echt niet dat een kind nooit wat mag zeggen op de baan. Het gaat vooral om ongewenst gedrag zoals: schreeuwen, rackets gooien of op de grond slaan, ballen wegslaan, tegenstander uitschelden, bewust ballen uitgeven die in zijn, negatieve houding etc. Twijfel je als ouder of begeleider, bedenk je dan wat je zou doen als het kind dit gedrag thuis zou vertonen. Door de waarschuwingen te geven krijgt het kind de kans om zijn gedrag om te buigen.

Aan de ouders/begeleiders van onze jeugdspelers willen we vragen om dit met de kinderen te bespreken en af te spreken, zodat de kinderen allemaal weten waar ze aan toe zijn. Dit is heel belangrijk want hierdoor zijn de kinderen op de hoogte en worden ze er niet door verrast.

Op deze manier kunnen we voorkomen dat er onwenselijke situaties ontstaan en leren jonge kinderen hun emoties onder controle te krijgen.

KNLTB – Leidraad voor tennisouders

Iedereen heel veel plezier tijdens de competitie!

TC IJburg - [email protected]
Tennisschool Muller en Van Dijk - [email protected]