Spelregels Bardienst

Hoe plan ik mijn bardienst in:
Je bardienst kun je inplannen via de clubapp onder 'Diensten' of via website door in te loggen via de knop 'Mijn Club' rechts bovenin het scherm. Daarna klik je op het kopje diensten. Kies een maand waarin je de bardiensten wilt draaien. Kies daarna de gewenste dag en tijd en plan jezelf in.

Voor vragen bij het inplannen of wanneer je je wachtoord bent vergeten, kun je mailen naar [email protected]

Wie draait er bardienst:
Ieder seniorlid (vanaf 1 januari 18 jaar tot en met 69 jaar) is verplicht 1 maal per jaar een bardienst te vervullen van 5 uur of een alternatieve dienst te draaien. Dit doen we om de prijzen in het clubhuis betaalbaar te houden en het clubhuis open te kunnen houden We zijn hiermee voor een groot deel afhankelijk van onze leden.

Hoogte barborg en terugbetaling:
De barborg bedraagt €75 per bardienst. Er wordt aan het begin van het jaar dus €75 barborg in rekening gebracht aan ieder senior lid. Na een voltooide dienst wordt de €75 op je rekening gestort. Het terugbetalen van barborgen gebeurt vier keer per jaar, direct na afloop van een kwartaal. Zo worden bijvoorbeeld alle bardiensten voltooid in januari, februari of maart uitbetaald in april.

Het kan zijn dat je al een bardienst hebt voltooid voordat je de borg hebt betaald aan de club. In dat geval dien je de borg gewoon te voldoen en krijg je uitbetaald zoals hierboven beschreven. Het is administratief te lastig gebleken om barborgen (gedeeltelijk) terug te betalen bij openstaande facturen.

Hoe weet ik wanneer ik mij kan inplannen:
Aan het begin van het jaar wordt de bardienstplanner opengezet en kun je je inschrijven voor een bardienst via de club app of via de website.

Afkopen bardienst:
Wanneer je je bardienst wilt afkopen, laat ons dit dan weten via mail: [email protected]. Natuurlijk hopen wij dat zo min mogelijk leden de bardienst afkopen i.v.m. het clubgevoel en dat we ons mooie "Couch Cafe" altijd open kunnen houden voor onze leden.

Afzeggen bardienst:
Mocht je door jezelf geplande bardienst niet kunnen draaien, dan ben je verplicht om deze tijdig te ruilen met een ander senior lid. Indien je geen vervanging hebt kunnen vinden, dan heb je altijd nog de mogelijkheid om een beroep te doen op de barvrijwilligerslijst. Deze leden zijn bereid om een extra bardienst tegen een vergoeding te draaien. De vergoeding bedraagt €50.00 per bardienst en dien je onderling te regelen. Je blijft zelf verantwoordelijk voor je bardienst.

Je kunt de barvrijwilligerslijst opvragen door een mail te sturen naar [email protected].

Voor het afzeggen van een reeds ingeplande bardienst of wanneer je zonder afmelding niet komt opdagen wordt de barborg niet terug betaald en wordt er een boete van €30.00 per dienst extra in rekening gebracht. Indien je te laat bent voor je bardienst worden de uren van je barborg afgetrokken. Hiermee hopen we dat iedereen de zelf gemaakte afspraak in zijn agenda zet en het vrijwilligerswerk voor de club niet als vrijblijvend ziet.

Vrijstelling bardienstplicht:
Alle leden van 70 jaar en ouder en alle leden die in een commissie zitten, zijn vrijgesteld van beide bardienstplichten. Mocht je in deze leeftijdscategorie of commissie vallen, en toch graag een bardienst of andere taak willen vervullen, dan mag dit uiteraard. Neem dan contact op via [email protected]

Let op: commissieleden die in een bepaald jaar bij een commissie toetreden, zijn pas het jaar erop vrijgesteld van hun bardiensten.

Drukke dagen:
Tijdens de competitiedagen, toernooiweken en overige tennisevenementen zijn extra diensten met meerdere personen ingepland. Kijk voor het evenementenoverzicht op onze website onder 'agenda'.

IVA Certificaat:
Wanneer je bardienst gaat draaien is het verplicht om voorafgaand het certificaat IVA (instructies verantwoord alcoholschenken) succesvol afgerond te hebben. Indien je de test voor je bardienst niet succesvol hebt afgerond, wordt je barborg niet uitgekeerd.

De Drank-en Horecawet vereist dat een barvrijwilliger de instructie verantwoord alcohol schenken (IVA) heeft gevolgd en succesvol heeft afgerond. Heb je de test nog niet gedaan doe dit dan nu gelijk, zodat je dit niet meer kunt vergeten.

Lees hier meer over het IVA Certificaat en hoe je het kunt behalen.

Bardienst instructies:
Bij aankomst worden de instructies uitgelegd door een van de clubmanagers of door een senior lid waarvan je de bardienst weer overneemt. Achter de bar ligt het barboek. Hierin staan de openings- en afsluitprocedures, handleidingen voor al het apparatuur en hoe bepaalde producten te maken. Lees deze map bij aanvang van de bardienst zorgvuldig door.

Let op: Jongeren jonger dan 16 jaar mogen niet achter de bar komen.

Afgelaste bardienst i.v.m. weersomstandigheden:
Gaat de bardienst niet door bijvoorbeeld vanwege sneeuw op de baan (dit kan pas op de dag zelf bekend worden gemaakt),  dan is het de bedoeling dat je zelf weer opnieuw een bardienst inplant. Indien dit in de laatste maand van het jaar van toepassing is en er geen dagen meer in de maand vrij zijn, dan is er de mogelijkheid om deze bardienst in de maand januari alsnog te doen.

Barvrijwilliger:
Voor de leden die zich op willen geven als barvrijwilliger kunnen dit kenbaar maken bij de clubmanagers of via een mail naar [email protected] onder vermelding van: naam, tel, email en bij voorkeur de beschikbare dagen.

Veel succes en plezier tijdens je bardienst!!